söndag 12 februari 2012

Sömn

Ebba har nästan jämt varit svårsövd och lättväckt. Men när hon blev 4månader ungefär så blev det mycket lättare för mig att lägga henne. Förutom om vi är borta, då vägrar hon somna, ibland fungerar det att lägga henne i vagnen. Men är vi bara hemma går det super. Och hon gör verkligen skillnad på person. Är det någon annan som lägger henne så får man höra hennes ljuva stämma, den högsta stämman! Jag vill ju såklart att någon annan ska kunna söva henne utan att hon ska bli hysterisk. Vissa kvällar brukar Anton lägga i säng henne. Och vi gör alltid samma rutiner: pyjamas, kvällsmat och godnattbok. Men det spelar ingen roll.. Hon protesterar tills jag kommer in i rummet. Alla barn är verkligen olika. Vissa verkar kunna somna hur som helst och vart som helst och andra är lite knepigare.. Hur var/är era barn?
Läste boken "Somna utan gråt" när inte ens jag kunde lägga ebba utan hysterisk gråt och fick många bra tips. Men dom fungerar bara när jag gör dom, inte när Anton försöker.. Skumt! Jag förstår ju att hon känner sig tryggast med mig och därför har lättare att slappna av om jag är i närheten. Men det vore ändå kul att få tips av någon som haft ett svårsövdt barn  :-)

Liten Ebba

2 kommentarer:

  1. Olivia var likadan ett tag det var bara mamma (och pappa ibland) men när farmor skulle lägga tex då skrek hon som aldrig förr. Förmodligen går det bäst för oss som är med hon för jämnan :) men det ger nog med sig om ni tränar att låta nån annan lägga, för tillslut sommar dom!

    SvaraRadera
  2. Det handlar kanske om både vana och mognad/ålder. Ebba är ju trots allt ganska liten och jag tycker inte det är konstigt om det bara är mamman som duger till en början. Mika var likadan.

    Mika har inte blivit isänglagd av någon annan än jag eller Jocke och det var väl för någon månad sen mina föräldrar la henne för första gången. Det gick bara bra :)

    Annars så har läggningarna varit väldigt varierande med Mika. Ibland går det jättebra och ibland är hon helt hysterisk. Det vi har varit hårda med är att inte plocka upp henne ur sin säng trots att hon skriker utan bara lägga ner henne igen. Annars så lär hon sig att det lönar sig att skrika hehe :P

    SvaraRadera