torsdag 26 januari 2012

Kan drömmar bli verklighet?

Jag och Anton har letat hus länge men vi hittar inget som vi tycker passar oss. Vi har förut diskuterat att bygga men inte vetat vart och inga tomter har varit till salu. Men för ett tag sedan kom jag på något som jag inte förstår att jag inte tänkt på förut, ibland är man verkligen korkad. Vi har ju i princip en tomt. Farfar har sitt barndomshem strax utanför Bygdeå, det är två gårdar. Ena huset använder dom som sommarhus och det andra huset/gården står och förfaller. Farfar har länge tjatat om att han vill  att vi ska köpa/ta över deras "sommarhus" men den gården ligger så när vägen så det har inte känts som någon idé då vi har djur & barn.

Men då kom jag på den briljanta (?) idén (förstår inte att jag inte tänkt det på det tidigare) att riva huset som står på andra gården "lillgården" och bygga nytt där. Gården ligger lite högre upp och har utsikt över åkrar både på fram och baksida,  och skulle man hugga ut lite träd skulle man även se ån som rinner genom byn. Ett perfekt drömläge för oss helt enkelt! I denna gård ingår även åker och skog. Dock så är det MYCKET arbete på gården eftersom det är typ ca 40-50år sedan någon bodde där, men kanske 20 år sedan någon sov där under sommaren. Så gården är lite igenvuxen. Vägen dit behövs också fixas.

Som ni säkert förstår så kostar det massor med pengar att bygga hus och att det tar TID... Det går att köpa ett nyckelfärdigt hus = dyrare än att bygga själva. Det vi funderar på är att köpa ett blockhus och fixa allt invändigt själva. Anton är snickare, pappa och min bror är elekriker och Antons pappa har byggt sitt egna hus. Så vi har ju människor omkring oss som kan hjälpa. Frågan är bara om banken vill låna ut mycket pengar till oss, vi bor ju ändå en bit ifrån stan och ska man låna pengar vill ju gärna banken att huset/gården ska kunna säljas för minst samma summa dom lånat ut så dom inte förlorar pengar om något skulle hända. Sen så vill man kunna leva och inte bara betala av lån.

Jag kollar planlösningar och vet på ett ungefär var vi söker. Jag läser på om allt man bör veta och kunna för att få bygga - vilket djungel. Så har ni tips och råd tar jag gärna emot dom! Samt på "billiga" blockhus från seriösa byggföretag. Jag har klippt ihop en liten karta så får ni se.... :)




Har så fin ritat in tomten.. haha :) Är dock inte helt säker på tomtgränsen, men nått liknande.

Nu får ni hålla tummarna att det inte är alldeles för dyrt att fixa tomt, väg och köpa hus........
Råd och tips tas ju gärna emot som sagt!

1 kommentar: