måndag 30 januari 2012

Första hoppträningen

Igår var första hoppträningen med Signe. Var lite nervös innan, hade inte hoppat på 1,5år.. Och starten kunde ju inte bli sämre. Vi har duvor som har bosatt sig i ridhuset och Signe är livrädd/fjantar sig för dom. Så hon har svårt att gå förbi läktarsidan. Jag håller på att värma upp, sen får hon för sig något, precis vid läktaren och skenar iväg i full galopp. Fick stopp på henne på andra sidan ridhuset. Sen var hon allmänt ombrydd på vad jag bad henne om utan skulle kolla på allt och fjanta på. Vi började med travbommar på volt, efter några varv lugnade hon sig lite och började arbeta. Sen skulle vi hoppa på en båge, började i trav, efter 1:a hindret drar hon iväg i en jäkla fart. Och då kommer fegistänket fram. Så jag håller henne ganska hårt och gör en volt efter varje hinder. Efter att ha gjort hela banan (en båge på ena långsidan och tre hinder på andra med 3galoppsprång emellan) några gånger så blir hon bättre men eftersom jag inte känner hästen så väl så sitter jag kvar i att man måste vara beredd om hon sticker eller får för sig något så jag blir lite för hård i handen. Blir sur på mig själv, istället för att bromsa så vet jag att det är bättre att rida på henne så hon får jobba för då ger hon sig... Men men, jag är nöjd för att det var första gången jag hoppade henne. Blir nog bättre nästa gång!

Ny vecka igen! Ska in till stan idag, Ebba behöver fler sockar och nått klädesplagg.

Hoppas ni får en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar