tisdag 1 november 2011

Som hon växer!

Ebba växer så mycket, idag är hon 5 veckor :) Förmodligen kommer hon bli en lång tjej.. kanske inte så konstigt eftersom jag är 180cm och Anton 196cm... Igår på Bvc vägde hon 4740g och är 56,7cm. Så hon har gått upp 1kg sedan födseln och nästa vuxit 6 cm!

Hon har blivit betydligt starkare i nacken och ligger hon på mitt bröst så orkar hon lyfta upp huvudet och titta på mig när jag pratar med henne. Lägger man henne på ett plant underlag tycker hon det är lite svårare och det är ofta rumpan som åker upp i luften.. hehe, inte lätt då huvudet är så stort jämfört med kroppen. Hon är även väldigt stark i benen, barnmorskan på bvc brukar ha svårt att sträcka ut hennes ben vid mätning. Tycker det är lite svårt att skriva om all utveckling eftersom hon alltid har ont i magen och skriker mest när hon är vaken. Men vissa stunder när hon är nöjd så ser man hur mycket som har hänt sedan födseln. Att man får ögonkontakt med henne är underbart, ibland drar hon även på smilgroparna men dock så vet jag inte om det är ett medvetet val eller om det är någon gas i magen :P Hon älskar för det mesta att ligga på skötbordet, när hon var mindre hatade hon det. Vi har en mobil ovanför henne som hon nu ligger och studerar väldigt noga. Hon har också börjat jollra mycket mer och pratar man med henne så försöker hon härma en med munnen, eller tex att man räcker ut tungan så gör hon också det.
Hon är världens mysigaste när hon inte har ont i magen, därför känns det så tråkigt att det ska vara så mycket skrik pga av magknip.. känns som om man går miste om alla mysiga stunder nu när hon är så här liten..

Vi har bestämt att ha dop för Ebba den 4de advent. Hon är bara 2.5 månad då men det kändes mysigt att ha det vid jul. Funderat fram och tillbaka på vilka man ska bjuda, om man ska bjuda alla kompisar eller inte. Men när vi räkna upp all släkt som ska bjudas och det blev 50pers så kändes tillräckligt. Sen så är det så knepigt när man ska bjuda kompisar, känns som om det lätt kan bli, "men varför blir dom bjudna och inte jag?"... Därför blir det lättast att bara bjuda släkten :) Men vill ni komma till kyrkan och kika så går det jättebra :) Idag hade jag tänkt fixa med inbjudningskorten men Ebba har varit vaken i princip hela dagen.. Så fort jag trott hon somnat och lagt ner henne har hon vaknat.. Så jag har inte hunnit så mycket :) Men det kommer ju en dag imorgon också!

Hade tänkt lägga in nå nya kort men systemkameran har slut batteri och jag har inte hunnit ladda den.

Kanske hinner det ikväll!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar