måndag 31 oktober 2011

lilla lilla mage!

När man har ett barn med mycket magknip försöker man allt för att det ska bli bra och man ska slippa se sitt barn lida.. Har läst på otroligt mycket och hört runt med folk som haft kolikbarn och fårr en massa tips. Känns som jag testat allt, men inget gör att det blir bra. Vilket ibland leder till att man känner sig misslyckad som förälder. Men jag vet ju också att vissa barn får ont i magen innan tarmarna blivit ordentligt utvecklade. Detta har vi provat för att lindra/hjälpa magknipen:

Minifom: 10 drp hjälpte absolut ingenting så vi ökade och kom upp ända till 40drp innan vi tyckte att vi märkte skillnad, men det blev egentligen ingen skillnad så Anton tyckte i helgen att vi skulle testa sluta med dom. Gjorde det och de har inte blivit värre iaf. Hon var så arg när man skulle ge henne dropparna innan amning så jag antar att hon svalde extra mycket luft vilket kanske bidrog till extra magont istället för att dropparna skulle hjälpa luftbubblorna i magen.
Sempers magdroppar: Det gav verkligen effekt(om det inte bara var en tillfällighet) första dagen och vi trodde vi hade hittat något som fungerade, men efter någon dag blev det som vanligt igen, även fast jag gav dropparna samma tid varje dag.
Mjölkfri kost: Äter inget som innehåller mjölk sedan en tid tillbaka men märker ingen skillnad. Man ska alltid testa det för att kunna utesluta kolik, ibland är barnets tarm inte tillräckligt utvecklat så den klarar inte av att ta hand om mjölkproteinet. Bm på Bvc vill att jag ska fortsätta till nästa vecka då det är första läkarkollen.
Fänkolste: Ska ge lugnande effekt på barnets mage om mamman dricker det-märkte ingen skillnad.
Amma i upprätt ställning: Försöker alltid ha henne i upprätt ställning eftersom jag vet att mjölken rinner väldigt fort, ibland brukar jag pumpa ut lite innan så det inte kommer så fort och hon då sväljer en massa luft.
Lägga henne på höger sida efter mat: läste någonstans att magen kunde arbeta bättre om man la dom på höger sida efter dom ätit, jag har då aldrig märkt att det hjälpt.
Ligga på mage hängandes över min armen- (vagga) ibland tycker hon det är skönt men ibland blir det ännu värre av att ligga på magen.
Rapning:Över axeln-ingen hit, sällan någon rap kommer, På knät,sittandes gränsle över mitt knä- hennes favorit, bästa sättet att få henne att rapa, Hålla henne som om hon sitter i en bärsele-fungerar ganska bra.
"Cykla" med hennes ben: upp mot magen för att trycka ut gaser- ibland kommer det ut en prutt.
Bärsjal: Den blir hon förbannad av,tycker inte alls om att ligga ihopklämd i den.
Bärsele: Fungerar bra ibland-skönt för mig och anton att slippa bära med armarna hela tiden., Kolikmassage: Försöker massera dom gångerna hon är lugn, går absolut inte och hon skriker för då är magen så spänd- snart får hon väl magrutor!
Wubbanub nappen: Ibland är den väldigt lugnande, men ibland hjälper den inte alls.
Vi provar inte allting samtidigt.

Vet att hon får i sig tillräckligt med mat, hon går upp väldigt bra i vikt.
Hon skriker, får alltid ont i magen efter amning. Hon har alltid ont och skriker mellan ca22-00 på kvällarna. Ibland längre.
Hade alla gånger gärna tagit hennes magont för att se henne slippa ha så ont. Det skär verkligen i i hjärtat att se henne lida. Har börjat räkna ner tills hon blir tre månader eftersom dom säger att det går över då.. Vi får väl hoppas det iaf :-) 

Vi har inte provat kolikvaggan ännu eftersom alla var utlånade på Bvc.
Har precis pratat med en sköterska som jobbar med en studie gällande kolik. Så vi ska få hem några papper och se om vi vill vara med i studien. Det var några i italiten som har forskat om kolik och kommit med ett nytt läkemedel som ska fungera. Tydligen fanns det ett läkemedel för några år sedan med det hade så mycket biverkningar så den slutade man med. Få nog hem information imorgon. Ska bli spännande.
För övrigt har jag nu äntligen köpt gymkort igen! Ska träna ikväll, så skönt! :)
Ha det bra!

2 kommentarer:

  1. Har ni testat windi? Googla de. Funkade sjukt bra enligt syrran min :)

    SvaraRadera
  2. Stackars Ebba och stackars föräldrar som tror sig vara dåliga föräldrar. Du får inte tro det, du är den bästa mamman för Ebba ♥

    Kan ju inte komma med tips eller råd tyvärr bara en KRAM.

    SvaraRadera